Alla inlägg under januari 2016

Av Mikael Lindholm - 28 januari 2016 08:53

tja lägret med er alla , jag är fett sur för detta skit väder. Det blev ju premiär förra Veckan för vinter fiske ,det blev fiske i två dagar i rad och det var skit kul vilka dagar det blev kanon fiske och stora .
Men sen kom den dan alla vinter fiskare fruktar , snö smältning med blåst i 9 m/s och blås regn inga bra förutsättningar ,det gör att isen kommer att ta stryk så det lär nog inte bli så mycket fiske framöver tyvärr . Det är bara tyvärr att gilla läget och hoppas att det blir kallt igen så det börjar frysa till igen ?

Från förra veckans pimpel fiske

Av Mikael Lindholm - 26 januari 2016 18:07

  Äntligen premiär för pimpel fiske i våra sjöar som tex Mälaren och Hjälmaren. Har länge gått och funderat på isarna var bra ? Och det kan jag säga med lugn röst att av isarna var ca 30-40 cm ,så det var inga problem för mig att gå på .

Våran första tur gick till Hjälmaren till ett ställe som heter Fiskeboda ,utgick från campingen som ligger där . Vi började gå ut och gick ca en kvart för att komma ut lite ,sen blev det premiär för första borrningen och puh vad jobbigt ,var jobbigare än vad jag trodde hahaha .inge fisk vid dom två första hållen ,men sen vid tredje hålet så började det hända saker , abborren började hugga eller ska man säga små nafsa iallafall. Fick tre vid det tredje hållet sen tog det tvär slut så då fick man borra ett nytt håll ,och det där hände det grejer, några till abborrar men väldigt små. Jag och Janne JK Karlsson som han hette som var med fick oxå abborrar . Den tredje killen som var med Linus Vironen heter han fick inget till en början men Sen fick han oxå ?.Janne tog en gädda oxå på pimpel ca 1 kg kanske mindre ,men fin iallafall. Jag fick mina abborrar på Anders pirken och Bellmans pirken testade inge balans pirk.
Vi fiskade från kl ett till halv fem ca ,det var så skönt att få premiären avklarat för min egen del som jag har längtat. Det är så fridfullt att komma ut på isen i lugnet från allt stress,bara att få sitta och njuta och lyssna på allt omkring sig som tex snöskoter hundar människor , och isen som knäpper i bland hårt och högljutt , och sen höra små blåsten från himlen och sen fåglar som börjar komma i gång oxå .. Kan bara säga att det var en kanon dag och till Janne JK Karlsson och Linus att jag fick följa med på äventyret . Kan jag ju säga att jag miste 3 pirkar tyvärr ?.

Dag 2
Jag och en arbetskollega var och fiskade på ett hemligt ställe där vi vet att det går stor abborre .
Vi stack tio ca han hämtade upp mig sen åkte vi i väg , med stort hopp att få stor borre över kilo iallafall ?. På det här stället körde vi bara med balans pirk eftersom vi vet att denna abborre är mest intresserad av det .. Det började segt men efter kanske en timma så började det nafsa lite på min kompis balans .
Men jag kan säga att abborren var försiktigt typ hela tiden bara egentligen små bet så man fick vara beredd på hur , den liksom kom under i från och stödde balansen , jätte konstigt men sant . Men sen helt plötsligt så kom det ett monster upp för hålet och det kan jag lova det var det största jag sett när det gäller borre på pimpel helt sjukt fy fan vad stor den var . Polaren sa lugna ner dig det var bara en liten ,vadåååå liten sa jag ?och blev nästan rädd för vad finns då där om den där var liten hmm vill jag verkligen veta det?.den han fick upp var bara på 1,2 kg och det finns mycket större om man nu bara hittar dem.
Nu blev jag sugen oxå på att få en ,jag vill oxå känna hugget från en sån stor borre lite avis var jag nog ,men jag skulle fan få upp en sån innan dagen slut. Så jag forsatte att nöta men inget mer på ca en halvtimma ,sen bestämde jag mig för att gå lite djupare på ca 7-8 meter ,där kom mitt första hugg och sen fick jag napp ,men tyvärr så var det ej nån rekord fisk hahaha en av alla tusen bröder som började nappa ,men efter ca tre till fyra hål så hände det magiska jag fick ett kanon hugg .
Jaaaaaaaaaa och där satt den en fin borre över kilot fy fan vad roligt jag blev helt extas ,så jag tror att jag nästan glömde att ta kort på den ,men det fixade jag . Men tyvärr blev det ett kort fisken låg på isen så man ser inte hur ståtlig den var ?det hade vart roligt om nån hade kunnat tagit kortet så jag hade kunnat fått hållet öpp den med hela fenan och alt .
Tyvärr så blev det bara en sån men min kollega lovade att vi ska tillbaka ,och det ser jag fram emot jipiiiiiii !!. Men detta var en upplevelse att minnas länge och det kommer jag att göra ,det kan jag lova /slut

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards